Thursday, January 11, 2007

Samma jeans

Har haft samma jeans i fyra dagar nu. Så ganska självklart är dagens låt: The View - Same Jeans. När jag gick i fyran kunde jag ha samma jeans i en termin. Men det är andra krav nu. Ett högre variationskrav. Och klädkravets epicentrum är samhällsvetarhuset i Umeå. Där ska man gärna byta jeans tre gånger om dagen. Och alla ska vara lika snygga och modeenliga. Här spelar det ingen roll. Här bär ju alla gympabyxor från morgon till kväll oavsett vad de gör. Då har det knappast någon betydelse att jag har mina gubbaktiga blåjeans i en vecka.

I två dagar har jag levt som en riktig student. Eller som jag inbillar mig många lever innan en tenta. Jag vet ju inte. Jag är ju van att driva runt på allehanda gruppdiskussioner och pseudointellektuella seminarium och snacka lite skit och sedan gå hem och läsa en bok, om man vill. Men nu lever jag sånt där känslolöst och blekt pluggliv: åtta timmar studier, två timmar Kanal 5. Igår såg jag CSI, i förrgår Desperate Housewifes. Jag är orolig. Mina egna tankar raderas sakta. Jag blir instutionaliserad och kulturellt depriverad. (Min rädsla försöks desperat strykas över av det onödiga bruket av komplicerade ord som kanske inte ens finns.) Jag vill hem till Kobra och lärarutbildningen!
Och nu börjar en ny dag. Vi ses i slutet av tunneln.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du kan inte ha det så hemskt om dina bryderier handlar om att ha samma jeans FYRA dagar i rad. FYRA dagar??? Jag har ett par jeans. Bli inte förvånad om du ser mig i dem resten av terminen. Nu måste denna fåfänga få ett slut!

Tentan gick säkert bra.
heja.

8:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fyra dagar e du inte klok gubben du vet hur det funkar jeans kan max användas 2 dagar om dom inte bärs hela dagen tröja bytes varje dag gärna 2 olika per dag ;) Och var inte lycklig när du ser ljuset i slutet av tuneln det kan vara ett tåg som kommer mot dig ;)

9:53 AM  
Blogger Mikael said...

Det var inga bryderier, det var blott ett konstaterande. En blogg ska handla om ingenting; vardagligheter och trivialiteter. Som att ha samma jeans i fyra dagar, eller två timmar, eller en månad. Jag tycker varken synd om mig själv, eller att det är speciellt märkvärdigt.
Idag har jag bytt. Idag hade jag mina fina tentajeans. De jag trivs allra bäst i. Av märket Gsus. De börjar däremot bli alltför trasiga. Tråkigt.
Du kan det där Teglund! Just nu känns det inte som ett tåg, det känns som en god vän med ficklampa.
(Tur att ingen kommenterade på min felstavning av Housewives. Fan vad pinsamt!)

11:29 AM  
Blogger Mikael said...

Ärligt talat skrev jag nog det där om jeansen bara för att få in låten.
Kolla in och lyssna här:
http://www.youtube.com/watch?v=PXCAMOhVsbQ

11:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det kommer nog många vänner med ficklampa herre

11:59 AM  

Post a Comment

<< Home